Resum:
Aquesta guia ofereix recursos didàctics per a educadors/es i animadors/es socioculturals amb l’objectiu de treballar la desconstrucció de la imatge de “l’altre” com a enemic. Parteix de la idea que percebre una persona o un grup com una amenaça pot portar a la discriminació, l’exclusió o fins i tot la violència, intensificant els conflictes existents, tant en l’àmbit personal com global.
L’objectiu principal és ajudar a identificar i transformar aquest procés mitjançant una proposta didàctica estructurada en dues opcions: una aproximació breu amb una o dues dinàmiques (Tot d’una) o un treball més profund a través de diverses activitats seqüencials (Pas a pas). La guia combina una introducció teòrica amb dinàmiques pràctiques adaptades a estudiants de cicle superior de primària i els primers cursos d’ESO, però també aplicables a altres nivells educatius.
Les activitats estan dissenyades per treballar tant competències transversals (comunicatives, metodològiques i personals) com específiques (per conviure i habitar el món), d’acord amb el currículum oficial. La metodologia és socioafectiva, promovent la reflexió a partir de l’experiència, connectant la vivència amb la teoria per fomentar actituds més inclusives i integradores en la societat.
Objectius del recurs:
- Fomentant una reflexió crítica sobre prejudicis i estereotips
- Fomentar el respecte i la comprensió cap a la diversitat
- Oferir eines per entendre els conflictes i transformar-los de manera pacífica, evitant l’exclusió i la discriminació
- Potenciar competències emocionals i socials